Tuesday, March 23, 2010

PUTIHKAN HATIMU SEBELUM IA HITAM

Hati tidak dikotori oleh sesuatu yang keluar darinya. Tetapi, ia dikotori oleh sesuatu yang masuk kedalamnya. Oleh itu, putihkanlah hatimu sebelum ia menjadi hitam. Syeikh Ibnu `Atoillah al Sakandari RA menyebut di dalam kitabnya "Bahjat al Nufus" bahawa hati adalah ibarat sebuah pohon. Bilamana ia disiram dengan air ketaatan maka buahnya akan nampak dengan jelas. Mata akan membuahkan penjagaan. Telinga akan membuahkan perhatian terhadap al-Quran dan ilmu. Lidah pula akan membuahkan zikir dan ucapan yang baik. Kedua tangan dan kaki akan membuahkan amal-amal kebajikan, taat serta sikap mahu membantu orang lain. Sementara itu, apabila hati menjadi kering kerana tidak disiram dengan air ketaatan, maka buahnya akan gugur dan manfaatnya turut menghilang.

Syeikh Ibnu `Atoillah al Sakandari RA berkata lagi, "Jika engkau hendak membersihkan dan membuat hatimu kembali menjadi putih serta mengangkat karat yang melekat padanya, maka hendaklah engkau melakukan empat perkara iaitu: Banyak berzikir dan membaca Al-Quran, selalu berdiam dan sedikit berbicara, menyendiri untuk bermunajat kepada Allah Yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui dan sedikit makan dan minum. Sebaliknya pula ada empat perkara yang mematikan hati iaitu: Duduk bersama orang kaya yang bakhil, sombong dan bongkak, berbicara dengan wanita tanpa alasan munasabah, jarang berzikir dan banyak makan.

Janganlah menyiram hatimu dengan perbuatan hina seperti mengumpat, membuat fitnah, berkata kotor, mendengar yang terlarang, melihat kepada perkara yang tidak halal, makan makanan yang haram dan sejenisnya. Hati baru akan bersinar dan bercahaya. Peliharalah cahaya hatimu. Janganlah membuka tatapan mata kecuali untuk menambah ilmu atau hikmah. Berdoalah agar Allah memberi hati yang kusyuk ketika solat, ketika membaca Al-Quran, berzikir dan bermunajat di keheningan malam.

Bila ingin mengubati hatimu dari keburukan dan kelalaian, jauhilah sesuatu yang syubhah, keluarlah menuju ke padang taubat, pakailah baju penyesalan, angkatlah panji kehinaan, tinggalkan tempat tidur, ubahlah kedudukanmu dari jauh kepada Allah dengan mendekati-Nya dan dari permaianan dengan kesungguhan, berilah makan fakir miskin, biasakan hatimu untuk mengasihi dan mencintai, memperbanyakkan menangis, dan teruslah berdoa kerana mengharap, dengan begitu mudah-mudahan akan sembuh.

Wahai hamba Allah, agama merupakan modal hidupmu di dunia. Apabila engkau kehilangan modal tersebut, sibukkanlah lisanmu dengan menyebut-Nya, hatimu dengan mencintai-Nya, dan anggota badanmu dengan mengabdikan diri kepada-Nya. Selain itu, bersikap tawaduk, temuilah para ulama` yang mengamalkan ilmunya, sampai benih datang, turunnya hujan, dan ia pun tumbuh. Sesiapa yang memperlakukan hatinya seperti petani memperlakukan tanahnya, hatinya akan bersinar dengan cahaya iman dan hikmah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...