Monday, February 15, 2010

NABI ISA A.S DALAM AL-QURAN

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Saya menyeru dan berpesan kepada diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian, agar kita sama-sama meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah SWT dengan melakukan segala suruhan-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Semoga kita berjaya di dunia dan di akhirat. Mimbar hari ini akan membincangkan tajuk: “Nabi Isa a.s Dalam al-Quran”.

Muslimin Yang Dikasihi Sekalian,

Salah satu perkara yang amat kontroversi dan menjadi tanda tanya yang berterusan dalam sejarah manusia ialah pertanyaan tentang kedudukan Nabi Isa a.s apakah ia mempunyai status yang sama dengan Allah, atau hanya manusia biasa atau apakah pada masa yang sama Nabi Isa a.s itu bersifat separuh Tuhan atau separuh manusia. Timbul juga pertanyaan apakah Nabi Isa a.s itu dilahirkan seperti manusia biasa atau mempunyai ayah, ibu seperti anak-anak lazim yang lain sehinggakan disembah dan dipuja sebagai tuhan dan anak tuhan.

Nabi Isa a.s berketurunan Bani Israel. Umat Islam menganggap Nabi Isa a.s adalah manusia biasa, salah seorang Rasul Allah yang diamanahkan untuk menegakkan kebenaran di zaman ketika Bani Israel tersesat dari hukum-hukum yang dibawa oleh Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Musa a.s. Berdasarkan peranan mulia Nabi Isa a.s ini, maka al-Quran amat memuliakan Nabi Isa a.s dan ibunya Mariam. Malah penghormatan al-Quran kepada Nabi Isa a.s dan ibunya melebihi apa yang terdapat dalam kitab orang Kristian sendiri.

Dalam al-Quran dipetik firman Allah tentang percakapan Nabi Isa a.s dalam surah Maryam surah 30-33:
Maksudnya: Berkata Nabi Isa, ” Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia memberiku al-Kitab,(Injil) dan Dia menjadikan aku seorang nabi, dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia memerintah kepadaku (mendirikan solat, zakat selama aku hidup, dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka”.

Berdasarkan ayat ini Nabi Isa a.s tidak menganggap dirinya Tuhan kerana salah satu sifat Allah ialah Tuhan segala sekalian alam sedangkan kehidupan Nabi Isa a.s hanya berligar sekitar Baitulmaqdis di Palestin. Persoalan besar timbul bagaimana Nabi Isa a.s boleh bertindak sebagai Tuhan sekalian alam kerana kehidupannya hanya terbatas dan terhad.

Sidang Jumaat Yang Dikasihi Allah,

Kelahiran Nabi Isa a.s yang luar biasa menyebabkan terdapat pengikutnya yang melampau menyatakan Nabi Isa a.s adalah anak Tuhan. Sekali lagi persoalan besar timbul ialah apakah status Tuhan bapa mempunyai status yang sama dengan Tuhan anak. Dalam kehidupan sosial masyarakat kita pun sebenarnya amat tidak waras dan mustahil status kuasa bapa sama dengan status kuasa anak. Ajaran Islam memerintahkan anak-anak hendaklah mentaati dan menghormati ibu bapa.

Sebenarnya dalam sejarah kelahiran manusia terdapat dua lagi bentuk kelahiran yang amat luar biasa malah lebih hebat lagi daripada kelahiran Nabi Isa a.s iaitu kelahiran Nabi Adam a.s dan Hawa. Nabi Adam a.s dan isterinya lahir tanpa melalui hubungan lelaki dan perempuan dan tanpa melalui kandungan rahim ibu. Islam menganggap kelahiran rasul Rasul Allah yang luar biasa adalah urusan Allah. Oleh itu walau pun amat luar biasa bentuk kelahiran Nabi Adam a.s dan Hawa tetapi Islam tidak menganggap Nabi Adam a.s dan Hawa sebagai anak Tuhan. Dalam al Quran juga diceritakan pembohongan orang orang Yahudi yang mengatakan bahawa Uzair seorang pemuda yang alim dari Bani Israel yang telah mati dan dihidupkan semula oleh Allah itu juga adalah anak Tuhan.

Sidang Jumaat yang di rahmati Allah

Dalam menyampaikan ajaran Allah, Nabi Isa a.s mendapat tentangan hebat dari kaum Bani Israel. Sekumpulan pelampau dari Bani Israel merancang untuk menangkap dan membunuhnya di tiang salib. Percubaan mereka hampir berjaya. Menurut jumhur ulama atau sebahagian besar ulama Islam, yang mentafsir surah an-Nisaa’ ayat 157 berpendapat bahawa Nabi Isa a.s tidak disalib dan tidak dibunuh kerana Nabi Isa a.s tidak pernah berada di atas tiang salib.Sebaliknya Allah telah menggantikan dengan orang lain bagi mengelakkan Nabi Isa a.s mati dalam keadaan hina di atas tiang salib. Sesungguhnya Allah SWT telah menaikkan nabi Isa a.s ke syurga.

Islam meyakini Nabi Isa a.s tidak disalib kerana hal tersebut dibawah kekuasaan Allah samalah dengan cara kelahiran Nabi Isa a.s yang luar biasa itu. Bagaimana pun orang-orang yahudi dan Kristian mempercayai Nabi Isa a.s mati di atas tiang salib. Bagi penganut Yahudi dan Kristian kematian Nabi Isa a.s di atas tiang salib adalah klimaks atau kemuncak peranan Nabi Isa a.s mengorbankan darahnya untuk penebusan dosanya sendiri dan menyelamatkan dosa orang lain. Apa yang nyata Islam mengajar umatnya bahawa setiap orang yang berdosa bila tidak diampun Allah, ia sendiri akan memikul perbuatan dosanya dan tak seorang pun boleh menanggung dosa orang lain.Sesungguhnya beriman dengan semua rasul, berserah kepada Allah dengan mentaati segala suruhan-Nya ini semua telah dianjurkan oleh agama samawi semenjak zaman nabi Ibrahim a.s hingga ke zaman nabi yang terakhir Muhammad SAW.

Sidang Jumaat Yang Dikasihi Allah,

Umat Islam wajib beriman dan memuliakan para Nabi termasuk Nabi Isa a.s. Hakikatnya terdapat perkaitan rapat antara syariat Nabi Muhammad SAW dengan Nabi Isa a.s. dari sudut membawa ajaran yang satu iaitu Islam berasaskan akidah ketuhanan yang Esa. Berasaskan ini, jelas menunjukkan bahawa umat Nabi Muhammad SAW dan Nabi Isa a.s. adalah dari rumpun akidah yang sama. Sewajarnya mereka tetap bersatu mendokong ajaran tauhid yang sama. Kerana Allah yang menurunkan wahyu kepada Nabi Muhammad SAW, maka Allah itu juga yang menurunkan wahyu kepada Nabi Isa a.s. Dalam hal yang sama penganut agama Kristian juga perlu menghormati Nabi Muhammad SAW sebab ajaran samawi melarang umatnya menghina Nabi-Nabi tersebut. Bagi umat Islam, apa yang menjadi sandaran kita ialah al-Quran dan Sunnah kerana Nabi Muhammad SAW adalah pelengkap ajaran daripada Allah.

Menurut hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Mafhumnya: “Para nabi semuanya bersaudara disebabkan ayah mereka satu dan hanya ibu mereka yang berlainan. Sedangkan agama mereka adalah satu. Dan akulah orang yang paling dekat dengan Isa bin Mariam kerana tidak ada Nabi di antara kami.”

Sidang Jumaat Yang Dikasihi Allah,

Mengakhiri khutbah, mimbar ingin menegaskan sekali lagi bahawa Nabi Isa a.s. adalah Nabi dan Rasul yang mulia di sisi Allah dan umat Islam. Baginda diutus bagi menguatkan agama Islam dan bukan sebagai penebus dosa manusia. Islam menolak pegangan berbilang Tuhan, Tuhan bapa, Tuhan anak dan Nabi sebagai memikul beban dosa orang lain kerana setiap manusia bertanggungjawab dan akan diadili atas perbuatannya sendiri. Oleh itu, para jemaah dan umat Islam sekalian hendaklah berwaspada dengan gerakan diayah yang mengelirukan melalui buku-buku, risalah, VCD yang diedar di rumah-rumah dan tempat awam.

Maksudnya: “Oleh sebab itu jika mereka berhujah membantahmu maka katakanlah: Aku telah berserah diriku kepada Allah dan demikian juga orang yang mengikutku. Dan bertanyalah kepada orang yang diberi Kitab, dan orang yang buta huruf: Sudahkah kamu mematuhi dan menurut (agama Islam yang aku bawa itu)? Jika mereka memeluk Islam, maka sebenarnya mereka telah mendapat petunjuk; dan jika mereka berpaling, maka sesungguhnya kewajipanmu hanyalah menyampaikan (dakwah Islam itu). Dan (ingatlah), Allah Maha Melihat (tingkah laku) sekalian hamba-Nya.” (Surah Ali Imran:20)

KHUTBAH KEDUA

الحَمْدُ ِللهِ الْعَزِيْزُ الْوَهَّابُ، الَّذِيْ خَلَقَ الأَسْبَابُ، وَقَدَّرَ المَقَادِيرُ، فَمَا شَاءَ اللهَ كَانَ، وَمَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُنْ، لآ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سَرِيْعُ الحِسَابِ. نَحْمَدُهُ وَنَشْكُرُهُ وَنَتُوْبُ إِلَيْهِ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنُؤْمِنُ بِهِ وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْهِ وَنَعُوْذُُ بِاللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا. مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.
أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ شَهَادَةً مُبَرَّأَةً مِنَ النِّفَاقِ وَالاِرْتِيَابِ، وَأَشْهَدُ أَنَّ نَبِيَّنَا وَسَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ المُنْعَمُ عَلَيْهِ بِأَفْضَلِ كِتَابٍ، اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَى عَبْدِكَ وَرَسُوْلِكَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَالأَصْحَابِ.
أَمَّا بَعْدُ، فَاتَّقُوا اللهَ تَعَالَى وَأَطِيْعُوهُ، فَإِنَّ طَاعَتَهُ أَقْوَمُ وَأَقْوَى، وَتَزَوَّدُواْ بِهَذِهِ التَّقْوَى لِدَارِكُمُ الأُخْرَى، فَإِنَّهَا دَارَ القَرَارِ، نَعِيْمُهَا أَبِدِيٌّ، وَعَذَابُهَا سَرْمَدِيٌّ، وَاشْكُرُواْ نِعَمَ اللهِ عَلَيْكُمْ بِطَلَبِ رِضْوَانِهِ وَمُلاَزِمَةَ طَاعَتِهِ وَالْبُعْدَ عَنْ مَعْصِيَتِهِ.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Selain daripada kita mensyukuri nikmat Islam dan Iman, kita wajib juga mensyukuri nikmat keamanan dan keselamatan yang dikurniakan oleh Allah SWT. Dengan keamanan dan keselamatan, kita dapat meneruskan amal soleh di dunia sebagai bekalan di akhirat. Kita juga dapat memenuhi keperluan hidup diri sendiri, keluarga, bangsa dan negara. Namun kadangkala kita diuji oleh Allah SWT dengan sedikit ujian bagi mengetahui hakikat keimanan kita itu. Sesungguhnya kealpaan kita memelihara nikmat keselamatan akan mendatangkan bencana yang sangat berat.


Firman Allah SWT dalam surah al-Ahzab ayat 17:
Maksudnya: “Katakanlah: Siapakah yang dapat melindungi kamu dari kemurkaan Allah jika Ia mahu menimpakan bala bencana kepada kamu, atau jika Ia memberikan rahmat kepada kamu? Dan mereka tidak akan beroleh sesiapapun selain Allah, pelindung atau penolong mereka.”

Di masa cuti perayaan Tahun Baru Cina ini, mimbar ingin menasihatkan sidang jemaah dan semua pengguna jalanraya, agar memandu dengan berhati-hati dan penuh kesabaran semasa pulang ke kampung halaman masing-masing. Terutama kepada penunggang motosikal yang merupakan korban paling tinggi dalam kemalangan jalanraya. Menurut statistik kemalangan jalanraya di musim perayaan Idulfitri 2009, sejumlah 17,335 kemalangan telah berlaku yang melibatkan 265 kematian. Apa yang menggerunkan 147 daripadanya adalah dari penunggang motosikal.

Oleh itu, mimbar menyeru semua pihak agar sentiasa mematuhi peraturan jalanraya, amalkan sikap bertolak ansur, memastikan aspek keselamatan diri dan kenderaan dalam keadaan baik serta menghormati hak pengguna jalanraya. Mudah-mudahan dengan itu, kita selamat tiba ke destinasi dan bertemu sanak saudara. Ingatilah orang yang tersayang.
عِبَادَ اللهِ، إِنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ فِيْهِ بِنَفْسِهِ، فَقَالَ عَزَّ وَجَلَّ:
أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ

Bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW); Wahai orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.” (Surah Al-Ahzab:56)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...