Apabila kemudian dengarkan disini hai yang menuntut haqq
wujud itulah yang mutlak, wujud yang mutlak
wujud itulah `ainu `l-haqq
tiada mongering dia ada nya mutlak
wujud itulah yang bernama tanzih
adanya munazzah daripada sekalian tasbih
itu tiada berubah daripada tanzih
……..
wujud itulah martabat layak
menyatakan dirinya dgn rupa yang banyak
dengan hambanye netiasa ia jinak
seketika jua adapun tiada ia jarak (ertinya tiada bercerai)
Wujud itulah martabat kathir
Tanzihnya lagi kepada `alam saghir dan kabir
Disana sanalah rajul amin dan wazir
Dan segala ghani dan faqir
Dan wujud itulah martabatnya alami
Ada munazzah daripada sekaliatn sifat peri
Daripada enam jahat pun ia khali (tiada p.s.h?)
Wa huwa`l-ana kama kanapun demikian lagi
Pertama-tama wujud wujud itu bernama ahadiyat
Di sana sifat sekalian `ibarat (tiada tersebut)
Disana sifat ada asma`iyat
Itulah martabat haqiqat dzat
Ibarat dan syarat pun tiada disana
Hanya munazzah juga semata
Adanya itlaq dan taqayyud tiada
Sertanya hanya ia juga
Kedua mertabat wujud itu bernama wahda
Itulah haqiqat Muhammad nyata
Yang pertama di dalam uluhiyah
…………
Sekalian wujud dhatpun sama
Atas jalan ajmal juga dikata
Hendaklah kau ketahui haqiqat kata
Pikirkan nyata(-Nyata)
Ketiga martabat wujud itu bernama wahidiyah
Itulah recana wahdat haqiqat insaniyah
Disanalah nyata ma`lum di dalam `ilmiah
Atas jalan bernama taghtiyah
Maratabat wujud itu ketiganya qadim
Tiada mengetahui dia melainkan yang berhati salim
Banyaklah membantah dia segala `alim
Dan hakim mengatakan ma`lum qadim
(martabat wahidiyah tiada qadim)
keempat martabat wujud bernama arwah
itulah recana (ka nur fi`l-misbah)
dan itu menerangkan segala arwah
seperti (dzulmatu `l-lail) diterangkan nuru `l-misbah
arwah itulah yang mengerakkan sekalian badan
adanya seperti dengan sifat tuhan (kita)
tiada ia minum tiada ia makan
lagi adanya (mujarrad) tiada dapat disekutukan
arwah itulah martabat `aliyun
sungguh pua ia dibawah kun fayakun
lagipun tiada melihat dia sekalian `ainun
tiada siapa mendapat dia melainkan `alimun
kelima mertabat wujud itu bernama `alam mithal
itulah recana daripada zillu `l-jalal wa `l-jamal
ialah rupa `alam s.`i.y.y (?)
bayang bayang kebesaran dan keelokan seperti sekalian tafsil dan jamal
`alam mithal itulah sudah tersalin
seperti didalam ma`lumat yang lagi bathin
………benar hurufnya salin
itulah rupa sekalian nin
`alam mithal itulah terlalu syarif
bangsa kenyataan tuhan yang bernama latif
adanya merakkab kepada latif dan kathif
kasih kepada sekalian (qawi)(kemulian) dan dha`if
keenam mertabat wujud itu bernama `alam ajsam
itulah recana daripada wujud khas dan `amm
sekalian itulah seperti tamam
daripada faidhani `l-jalal wa `l-karam
ajsam itulah tubuh yang kathif
ada dalamnya terbunyi wujud yang latif
disanalah nyata qawi dan dha`if
daripada sekaliannya hina hainuna dan sarif
ketujuh martabat wujud itu mengimpunkan segala rawatib
itulah insane terlalu ghalib
wahdah dan wahidiyah disana wajib
nurani dan jasmani terlalu `aja`ib
Insan itulah kesudah sudahan azali
Ialah kenyataan tuhan bernama ilahi
Lagipun ia bernama wujud idhafi
Beroleh pakaian daripada wujud haqiqi
Insan itulah yang bernama kamaliah
Tempatnya menzahirkan sifat asma`iyah
Ialah kenyataan awal dan akhir
Dan kenyataan batin dan dzahir
Adam itulah bapa insane
Kenyataan (huwa) tuhan padanya terlalu `iyan (yg Benar)
Sabda rasullullah terlalu bayan
Inna`llaha kha(la)qa adama `ala surati`l-rahman
(artinya allah taala menjadikan esa rupa yang murah
insan itulah kenyataan subhan
dzahirnya esa terlalu bayan (terlalu Rahsia)
ma dzahartu fi syai`in itulah firman
ka dzuhuri fi `l-insan terlalu iyan (yg Benar)
itulah bernama alam kabir
sungguhpun dilihat orang saghir
terhimpun dalamnya sekalian nadhir
tiada mengetahui dia segala yang kafir
(melainkan segala ahli `l-basir)
insane itulah terlalu indah
dari kerana ia kenyataan `a-yan thabitah
daripada nyata sekalian perintah
daripada tempatnya tiada ia berpindah
insane itulah terlalu mulia
oleh kerana ia bernama rahsia
itulah tempatnya yang amat mulia
ialah haqiqat sebenarlah manusia
seperti firman allah al-insanu sirri wa ana-sir uhu
lagipun sabda nabi man arafa nafsahu
bahwa sesungguhnya faqad ` arafa rabbahu
kata arif yang sempurna tahu
Wa kana `illahu wa la syai(un) ma`ahu
Tiada disana serta ghairahu
Hanya adanya semata wahdahu (?)
Itulah ma`rifat yang sempurna tahu
Heninglah laut semata mata
Hapuslah rupa segala yang nyata
Pendeklah hendak disana kata
Melainkan hairan pejamkan mata.
Wa`llahu a`lam bi`l-sawab. Tammat kitab al-harakah fi yaum al-thalathata……
Amatullah itulah nama nye,
nur Muhammad menjaga sifat
Allah pula menjaga Dzat
Alif itu tidak berhuruf, punya kuasa yg amat besar.
1 comment:
Mohon copy paste syair tuan
pondok_hati11@yahoo.com
Post a Comment